Úvod do lingvistiky I. – III. (vyučující: prof. Alena Macurová, Mgr. Radka Nováková) – 6 hodin
V průběhu tří seminářů budou podány základní informace o charakteristice znakových jazyků jako jazyků vizuálně motorických a informace o základních strukturních a funkčních rozdílech mezi jazyky znakovými a jazyky mluvenými.
Úvod do pedagogiky (PhD. Romana Petraňová) – 2 hodiny
Seminář shrnuje základní informace o charakteru a struktuře pedagogických vědy a vede k osvojení základní pedagogické terminologie.
Úvod do psychologie vyučování (Mgr. Kateřina Červinková – Houšová) – 2 hodiny
Přednáška posluchače seznámí s tématy: vztah vyučující – vyučovaný z pohledu moderní psychologie;podněcování samostatnosti a aktivity žáka – metody výuky; motivující atmosféra výuky – dodržování didaktických zásad; duševně – hygienické aspekty výuky.
Společný evropský referenční rámec (PhDr. Romana Petraňová, PhD.) – 2 hodiny
Seminář seznamuje studenty se základními informacemi o společném evropském referenčním rámci pro jazyky (SERRJ) a podává přehled současných projektů zaměřených na SERR pro – znakové jazyky. Diskuze bude o jejich využití ve výuce českého znakového jazyka.
Úvod do didaktiky výuky I. – II. (PhDr. Romana Petraňová, PhD., Mgr. Barbora Kosinová) – 4 hodiny
Seminář je zaměřen na seznámení účastníků se základními informacemi o předpokladech efektivního vyučovacího procesu (různé přístupy k výuce, typy vyučování, didaktické zásady, výukové cíle, organizační formy výuky, příprava a struktura vyučovací hodiny, hodnocení). Součástí předmětu budou i informace o tom, jak efektivitu učební komunikace podmiňuje spolupráce lektora se studenty
Přehled výukových materiálů a způsoby jejich využití ve výuce I. – II. (Mgr. Naďa Dingová, Mgr. Bára Kosinová) – 4 hodiny
Cílem semináře je, aby účastníci měli přehled o existenci přístupných výukových materiálů a slovníků českého znakového jazyka v různých formátech (multimediální, knižní). Zároveň by měli získat dovednosti tvůrčím způsobem materiály efektivně využívat ve výuce českého znakového jazyka (ČZJ).
Diskusní panel I. – II. (Mgr. Radka Nováková, Mgr. Naďa Dingová) – 4 hodiny
Panelová diskuse je především prostorem pro objasnění některých nejasností z v různých studovaných předmětech v první a druhé části kurzu, případně pro odbornou diskusi mezi lektory a vyučujícími. Předmětem rozborů budou také písemné záznamy náhledů z praktické výuky ČZJ.
Práce s problémovými situacemi ve výuce I. – II. (Mgr. Radka Nováková) – 4 hodiny
Cílem semináře je připravit účastníky-lektory na problematické situace, se kterými se v běžné praktické výuce mohou setkat. Získají nástroje pro jejich lektorské zvládnutí a strategie řešení, které jim budou zárukou zachování kvality výuky. Hlavní oblastí přípravy bude trénink pohotovosti při vysvětlování jazykových jevů a pravidel spojených s jejich užíváním (způsob korektury, techniky vysvětlování apod.)
Kultura projevu lektora I. – III. (Mgr. Radka Nováková, Milena Čiháková) – 6 hodin
V semináři se účastníci seznámí s technikou sebereflexe, budou analyzovat svůj projev v ČZJ se všemi specifiky, zvláštnostmi i možnými nedostatky. Seznámí se s pravidly pro úspěšnou prezentaci před frekventanty v kurzech, aplikaci komunikačních pravidel ve veřejných projevech (desatero pro vystoupení ve znakovém jazyce), s využitím různých forem projevu ve znakovém jazyce v závislosti na konkrétních situacích a především dle míry formálnosti. Projev účastníků bude průběžně zaznamenáván na videozáznam a pravidelně analyzován.
Úvod do sociolingvistiky (Milena Čiháková) – 2 hodiny
V semináři se účastníci kurzu seznámí se základními pojmy (např. diglosie, idiolekt, sociolekt) a přístupy v sociolingvistice, a to především se zvláštním zřetelem k situaci neslyšících. Kurz bude veden především na praktické bázi. Základem budou diskuse o škále jazykových variant.
Praktická cvičení – modelové vyučování I. – III. (Milena Čiháková) – 6 hodin
V semináři si účastníci vyzkouší připravit, realizovat a následně analyzovat aktivity v rámci lektorování kurzu českého znakového jazyka. Studenti budou vyučovat v modelových kurzech, následně budou na základě videozáznamu pojmenovávat nejčastější nedostatky své pedagogické činnosti a zároveň formulovat doporučení pro jejich odstranění.
Sebe/reflexe a způsoby hodnocení I. – III. (Milena Čiháková) – 6 hodin
Kurz bezprostředně navazuje na praktická cvičení – modelové vyučovaní I. – III. Budoucí lektoři budou vedeni k sebehodnocení, k efektivnímu hodnocení výkonů kolegů a k utváření strategií, jak zvládnout fungování v pedagogickém týmu. Část kurzu bude zaměřena na různé možnosti hodnocení studijních i jazykových výkonů studentů znakových jazyků.
Kulturní odlišnosti v komunikaci slyšících a neslyšících Čechů (Mgr. Naďa Dingová) – 2 hodiny
Kurz se stane bezpečným prostředím pro otevřené definování problémů, které vznikají při střetu zástupců dvou rozdílných společenství s různými normami chování, tj. slyšících vs. neslyšících Čechů. Bez předchozí pedagogické přípravy mohou mít podobné střety fatální následky v podobě narušených vztahů na úrovni lektor-student. Hlavním obsahem kurzu budou doporučení pro předcházení podobným problémům.
Příprava lektorských výstupů (Milena Čiháková) – 2 hodiny
Seminář umožňuje účastníkům připravit se pod odborným dohledem na závěrečnou zkoušku – lektorský výstup. Lektor bude připraven být oporou pro všechny fáze přípravy- výběru vykládaného jevu, doporučení využitelných materiálů, prezentace před účastníky kurzu, hodnocení výkonu studentů i svého pedagogického.
Náhled ve výuce ČZJ
V rámci praxe každý frekventant kurzu absolvuje 8 vyučovacích hodin náhledů ve výuce kurzu ČZJ realizovaných oborem Čeština v komunikaci neslyšících (Ústavem českého jazyka a teorie komunikace). Náhledům bude předcházet konzultace s vyučujícím kurzu. Náhledy úzce souvisejí s předměty Praktická cvičení – modelové vyučování I – III a Sebe/reflexe a způsoby hodnocení I – III. a hlavně s předmětem diskusní panel, kde frekventanti budou moci diskutovat své otázky.